Eestimaa...See on avatud olemise mererannad ja üksi olemise muinasjutu metsad,see on kevadine rändlinnuputus ja sügisene värviuputus,see on romantiline suveöövalgus ja pimestav härmatis talvepäevades.See on veel tuhat asja...Rändaja teed on siin otsatud...

суббота, 13 февраля 2010 г.

Масленица в сетуских традициях

Maaselnitsa nädal on üks nädal enne suure paastu algust. Tööd sellel nädalal eriti ei tehta. Maaselnitsa nädalal peetakse paabapraasnikut – naistepidu, mis on alati neljapäevasel päeval. See on püha päev. Kindlasti ei tohtinud sellel päeval kedrata. Varem omavahel kokulepitud tallu mindi kulatama. Toidu võttis iga naine kodust kaasa. Tehti pirukaid, paksu putru, kisselli, kalatoite, keedeti kartuleid ja kõrvale tehti suuliimi. Mõni tõi kodust munaputru. Joodi koduõlut ja hansat. Naiste peole ei läinud ükski mees ega noor neiu. Erand tehti ainult pillimehele, keda lubati praasnikule. Paabapraasnikul täitsid naised oma praasniku kombeid –mälestati aasta jooksul lahkunuid, joodi noorikupudelist kangemat kraami, lauldi ning karati. Mehed istusid kodudes. Ja kui naised õhtul koju tulid, pidid mehed olema üsna vagusi ja naiste igasugu soovidele üpris järeleandlikud. Poiste eriline pallimäng – kiilamäng – pidi naised tol päeval käima peale aitama. Tuu oll sääne latsõpää suurunõ rõivast tettu määts, mis olle ullikõva. Sinnä panniva poisi tuhka ja mõnõ naistõ asja, õt na käuma pääle saasi. Toda na ijää piti auku takah aivaki. Ku küläh poiss võtte naase, sis poissmehe´ võtiva´ tuu käest kiila viina. Käidi kirikus, viidi piima õnnistada. Maaselnitsa nädala pühapäeval oli maaselnitsapäev. Siis sõideti hobustega, pidutseti ja lauldi pillihelinate saatel. Õhtuks sai pidu otsa ja juba enne päevaminekut pidid kõik kodus olema. Söökidest tehti kindlasti pliine, mida söödi sulavõi või hapukoorega, mõnel pool hakitud seentega. Peale maaselnitsa algas suur paast.


Своеобразием отмечена сетуская Масленица. На Масляну, в четверг, устраивался бабий праздник. Женщины вскладчину покупали еду и выпивку, собирались у одной из хозяек на дому и пировали отдельно от мужчин, «чтобы те не мешали». В деревне Салтаново был большой бабий праздник, сюда приходили женщины сету из деревень Соколово, Рысево, Трынтово.
В некоторых деревнях сето жгли масленичные костры, но большинство уверяют, что у них это не было принято: "Мама говорила: жечь костёр у сету считается грехом, а русские жгут костры - они, наоборот, свои грехи сжигают".

Комментариев нет:

Отправить комментарий